Romana | English
   
 Interviu acordat de domnul Aurel Popescu, presedinte Rompan 
Info Nitech » Aprilie 2010 » Interviu acordat de domnul Aurel Popescu, presedinte Rompan
Salt la pagina:
Pagina 2 / 3
1. Stimate domnule Aurel Popescu, va rugam sa ne prezentati obiectivele principale ale activitatii organizatiei pe care o conduceti.

Principalele obiective ale activitatii organizatiei Rompan sunt :
- reprezentarea intereselor membrilor in fata autoritatilor statului, a sindicatelor si a organizatiilor  internationale;
- mentinerea in piata Romaniei a unei ponderi cat mai ridicate de produse de morarit-panificatie si produse fainoase, realizate in tara;
- crearea unui mediu de afaceri concurential si reducerea concurentei neloiale;
- si altele

2. Daca ar fi sa alegeti cateva proiecte reprezentative  pe care le-aţi realizat ca presedinte al Patronatului Român din Industria de Morărit, Panificaţie şi Produse Făinoase, care ar fi acestea?

Rompan a fost prima asociatie constituita in Romania dupa revolutie datorita solicitarii unor autoritati ale statului de a realiza legatura intre producatori si aceste autoritati care repartizau cantitatile de grau necesare sau tineau  preturile la paine sub supraveghere. In aceea perioada, cu conditii restrictive, in ceea ce priveste aprovizionarea si vanzarea produselor, actul de reprezentare s-a facut foarte bine.

Alte proiecte realizate in cei 20 de ani de existenta ai Rompan, au fost :
- o hotarare a Guvernului Romaniei de garantare de catre stat  a imprumutului facut de catre mai multe societati comerciale pentru primele investiii mari in domeniul moraritului si pastelor fainoase;
- trecerea magazinelor de paine din proprietatea intreprinderilor comerciale de vanzare cu amanuntul in proprietatea societatilor comerciale de panificatie ;
- realizarea a 2 scheme de ajutor pentru prelucrarea secundara a cerealelor (panificatie, paste fainoase, biscuiti etc.) care sunt in derulare;
   -  implementarea normelor si standardelor europene privind siguranta alimentara prin realizarea ghidurilor de bune practici.
-  si altele.

3. Care sunt principalele probleme cu care v-ati confruntat in calitate de presedinte ROMPAN?

Principalele probleme au fost legate de instabilitatea politica, lipsa unor programe care sa fie continuate de la o guvernare la alta si, sigur, de multe ori, lipsa de unitate din partea celor care activeaza in domeniu.

4. Ce influente are contextul economic din aceasta perioada asupra evolutiei sectorului de morarit si panificatie?

Sigur ca, criza care s-a manifestat anul trecut si care continua si in acest an are influente si in ceea ce priveste evolutia sectorului de morarit-panificatie. In aceasta perioada, din pacate, evaziunea fiscala a crescut, de multe ori calitatea produselor a scazut, mai ales la unitatile neorganizate in asociatii, accesarea creditelor este mult mai greoaie si s-a inmultit numarul de fraude si ma refer aici la neplata produselor cumparate de la noi.

5.  Hectare intregi pe pamant raman necultivate, cum vedeti valorificarea potentialului agricol al Romaniei?

Romania are un potential agricol cu mult superior necesarului nostru de consum. In timp ce noi avem peste 3 mil. de hectare necultivate, importam grau din alte tari, sigur si alte materii prime, si ne imprumutam la diverse organisme internationale sau banci pentru a plati sectorul bugetar in loc sa valorificam potentialul de care dispunem.
Lipsa de organizare in agricultura, faramitarea terenurilor in milioane de loturi a dus la aceasta suprafata extrem de mare necultivata care ar putea sa aduca Romaniei un aport valutar de peste 1 miliard de euro.

Sunt convins sa numai prin masuri coercitive se pot rezolva aceste probleme si as considera ca necesare cel putin doua : impozitarea sau amendarea celor care nu cultiva suprafetele avute in proprietate sau arenda si acordarea subventiilor numai pentru forme organizate, realizate in agricultura.

6. Pentru a atinge standardele europene de calitate si igiena, unitatile au nevoie de  investitii si in special de modernizarea laboratoarelor.

Cum au evoluat firmele ce activeaza in sectorul  de morarit si panificatie in ceea ce priveste alinierea la normele UE?

Sigur ca atingerea standardelor europene de calitate si igiena reprezinta un deziderat in activitatea noastra, fapt pentru care ne-am implicat de la inceput prin elaborarea ghidurilor sus mentionate si pentru ca membrii nostri sa acceseze fondurile europene sau nationale puse la dispozitie pentru modernizarea laboratoarelor. Numai prin programul de crestere a competitivitatii produselor sau modernizat in domeniul nostru mai mult de 50 de laboratoare, iar prin fondurile europene alte cateva zeci.

Dupa ce am vizitat mai multe brutarii din Austria, Franta, Germania realizez ca majoritatea unitatilor noastre sunt mai europene decat multe brutarii pe care le-am vizitat. Aceste lucru ma determina sa concluzionez ca firmele ce activeaza in domeniul nostru, cel putin cele care sunt membre Rompan, sunt pe un drum bun in ceea ce priveste alinierea la normele europene.

7. Care sunt principalele obiective pe care doriti sa le atingeti in 2010?

Principalele obiective pe care ni le dorim in 2010 sunt legate de reducerea fiscalitatii si, bineinteles, a evaziunii fiscale, legate de calificarea fortei de munca si nu in ultimul rand sa fim mai uniti pentru ca numai impreuna putem sa realizam ceea ce ne propunem.

8. Ce ne puteti spune despre marile probleme ale anului 2010, subventiile de la stat si eventualele forme de sprijin?

In ceea ce priveste subventiile de la stat si alte forme de sprijin noi nu beneficiem de asa ceva, dar pot sa spun ca o probelma majora este cea legata de co-finantarea unitatilor care vor sa acceseze fonduri europene si pe acest subiect vom pune un accent deosebit in 2010.

9. Cum au evoluat exporturile, respectiv importurile de cereale, produse de panificatie si produse fainoase anul trecut si care sunt asteptarile pentru 2010 privind stabilizarea pietei?

Exporturile in domeniul nostru de activitate au fost destul de mici pana acum, sigur si datorita crizei care se manifesta pe plan mondial dar este de remarcat faptul ca daca pana acum mergeam in targuri si expozitii numai in calitate de vizitator, acum avem prezenţe destul de numeroase la targurile internationale si acest lucru se vede si prin cresterea de la an la an a produselor vandute in afara tarii. Un lucru extrem de imbucurator este ca ne mentinem cu produsele noastre romanesti pe piata interna la peste 80-90% din cerere.

10. Stim ca organizati anual seminarii si simpozioane temetice. In ce alte actiuni este implicat ROMPAN?

Pornind de la faptul ca informatia este extrem de utila si necesara, Rompan s-a implicat in organizarea multor seminarii si simpozioane tematice pe care le organizam in continuare. De remarcat este faptul ca prin asociatia specialistilor din industria de morarit-panificatie, care este cea mai mare manifestare stiintifica in domeniu, realizam accesul mai rapid la informatie. 

11. Firma Nitech are onoarea de a colabora cu ROMPAN. Cum apreciati aceasta colaborare?

Cu firma Nitech, ca de altfel si cu celelalte firme cu obiect de activitate asemanator, pot sa spun ca avem o colaborare buna. Am organizat si cateva simpozioane impreuna care, speram noi, si-au atins scopul si cred ca din punct de vedere comercial, prin implicarea Rompanului in accesul la fonduri pentru dotarea laboratoarelor s-au realizat doua directii : ne-am modernizat laboratoarele si au crescut vanzarile firmei Nitech. Consideram ca am avut o colaborare buna si speram ca si pe viitor sa avem o colaborare la fel de buna.

12. Se apropie Sarbatorile de Paste si oamenii isi doresc sa regaseasca in magazine preparatele traditionale pline de savoare si sanatate. Din pacate, piata romaneasca este invadata de produse de panificatie caracterizate prin calitatea slaba a fainii cu adaosuri de ingrediente cu impact negativ asupra sanatatii. Ce sfaturi le dati consumatorilor pentru a alege produse de calitate?

Pornind de la faptul ca unul din obiectivele activitatii noastre il constituie realizarea a ceea ce doreste consumatorul,  am realizat un studiu de piata foarte bun, legat de aceasta problema si pentru ca se apropie sarbatorile de Paste chiar dorim sa punem in practica rezultatele acestui studiu. Sigur piata romaneasca are si produse din afara, si chiar din tara cu produse de panificatie de o calitate mai slaba si chiar cu adaosuri cu impact negativ asupra sanatatii. Pentru a realiza accesul consumatorilor numai la produse de calitate, sfatuiesc  consumatorii sa fie mult mai atenti atunci cand cumpara painea sau celelalte produse de panificatie, sa ceara informatii legate de producatorul produselor respective si pentru produsele ambalate sa studieze cu atentie ce scrie pe ambalaj. Cred ca a trecut etapa cand cumparam produsul cel mai ieftin pentru sa stim din viata de zi cu zi ca intr-un procent foarte mare la suta din cazuri pretul mic inseamna si calitate slaba. Pentru sarbatorile de Paste din 2010 membrii Rompan vor realiza circa 5 mil. de cozonaci si alte preparate traditionale de o calitate foarte buna. Profit de ocazie ca sa urez colectivului Nitech, tuturor membrilor Rompan si, bineinteles, consumatorilor un Paste Fericit si multa sanatate si  impliniri.

Cariera domnului Aurel Popescu:


De la terminarea facultatii am lucrat numai in domeniul morarit-panificatie si de 20 de ani sunt presedintele Rompan.

Domnule Aurel Popescu, va multumim pentru acest interviu si va dorim un Paste Fericit!

Home  |  Servicii  |  Noutăţi  |  Termeni si conditii  |  Harta site